Czego nie wolno reklamować w Google Ads?
Google jest jedną z najsłynniejszych firm na świecie. Ponad 90% użytkowników na świecie i ponad 95% w Polsce korzysta z wyszukiwarki Google i tam poszukuje produktów, usług oraz informacji.
Z tego też powodu firma bardzo pilnuje lokalnego ustawodawstwa. By zacząć reklamować się w systemie reklamowym Google’a, powinno się zacząć od zapoznania z zasadami Google Ads.
Przeciętny użytkownik internetu łatwo ulega złudzeniu, że reklamy nie mają żadnych ograniczeń i wyświetlają mu się wszędzie i zawsze. Google jest jednak najpopularniejszą przeglądarka internetową, a jej wysoka skuteczność i szeroki zasięg sprawiają, że każdy reklamodawca chce, by to właśnie jego reklama pojawiała się na stronach.
Dzieje się tak, ponieważ rozwiązanie to jest niezwykle skuteczne, a na dodatek dużo tańsze niż tradycyjne formy reklamy. Dzięki reklamom Google Ads możemy stworzyć mocny brand i firmę o stabilnej pozycji na rynku. Firma Google dzieli produkty i usługi na takie, których promocja w ramach sieci Google Ads jest dozwolona, w pewnym stopniu ograniczona, bądź całkowicie zabroniona. Są treści, które Google zakazuje reklamować tylko poszczególnym krajom, ale czasami nie zezwala na nie niezależnie od kraju i jego wewnętrznego ustawodawstwa.
Treści reklamowe, które są zakazane dzielą się na kategorie:
1. Niedozwolone treści
2. Niedozwolone praktyki
3. Treści podlegające ograniczeniom
4. Wymagania techniczne i redakcyjne
Niedozwoloną treścią może być taka reklama jak np.:
– alkohol,
– niebezpieczne produkty i usługi (narkotyki, substancje psychoaktywne, broń, amunicja, fajerwerki),
– podróbki,
– produkty i usługi umożliwiające nieuczciwe postępowanie (fałszywe dokumenty, usługi umożliwiające oszustwa akademickie, oprogramowania i instrukcji łamiących zabezpieczenia, usługi mające na celu sztuczne zwiększanie ruchu na stronach WWW lub ruchu z reklam),
– nie wolno promować treści nawołujących do nienawiści, treści rasistowskich, dyskryminujących daną grupę społeczną.
– strony pokazujące drastyczne obrazy (np. wypadki samochodowe, sceny zbrodni, samobójstwa, samookaleczenia itp.).
Treści podlegające ograniczeniom
Pewne grupy usług i produktów mogą podlegać ograniczeniom zarówno prawnym, jak i kulturowym.
Google blokuje między innymi:
– reklamy z treściami erotycznymi (kino erotyczne, kluby ze striptizem, czasopisma dla dorosłych, portale randkowe, modelki/ modele w erotycznych pozach, produkty poprawiające życie seksualne, gadżety seksualne),
– pilnuje nie naruszania praw autorskich,
– hazard i gry losowe (państwowe lub prywatne loterie, kasyna tradycyjne, strony na których można obstawiać wydarzenia sportowe, ruletkę, pokera lub bingo, witryny, które agregują szanse w zakładach sportowych, witryny z kodami lub ofertami bonusowymi bądź promocyjnymi do witryn hazardowych, materiały edukacyjne online na temat gier hazardowych, witryny zawierające gry z użyciem pieniędzy inne niż typowe gry kasynowe.)
– opieka zdrowotna, leki (reklamy Google Ads dotyczące tematów medycznych podlegają obostrzeniom dodatkowymi przepisami, ze względu na kraj w których chcemy je promować i panujące w nim przepisy prawne.)
– promowanie treści politycznych( popieranie określonego stanowiska w kwestiach politycznych, promocja partii politycznych, promocja kandydatów w wyborach),
– ograniczenie usług finansowych (produkty i usługi związane z zarządzaniem kryptowalutami i pieniędzmi, usługi dotyczące inwestowania pieniędzy i kryptowalut, spersonalizowane doradztwo dotyczące zarządzania pieniędzmi i kryptowalutami).
Niedozwolone praktyki
Zakazane są:
– wykryte złośliwe oprogramowanie,
– maskowanie właściwego adresu strony docelowej,
– landing pages,
– reklamy z dużą ilością pop-upów, gifów, podkładów muzycznych, stron odsyłających od razu do innych witryn oraz tych zawierających więcej powierzchni reklamowych niż treści wartościowych dla użytkownika.
Treści podlegające ograniczeniom
Dla Google liczy się przejrzystość reklam, zabronione są więc :
– technologie, które mogą maskować prawdziwy obraz, tak samo jak manipulacja czyli oszukiwanie systemów sprawdzających jakość przekazu,
– zbieranie przez reklamodawców informacji o użytkownikach i wykorzystywanie ich w niejasno określonych celach,
– pozyskiwanie za pomocą instrumentów reklamowych danych osobowych, numerów kont bankowych, informacji o dochodach.
Konsekwencjami zawierania informacji o takich produktach w reklamach mogą być: odrzucenie reklam, zawieszenie konta, czy wyłączenie usług listy remarketingowej.
Jak sprawdzane jest czy dana reklama spełnia wymagania co do treści?
Po umieszczeniu reklamy wyświetla się komunikat “Oczekuje na sprawdzenie” – wtedy wiadomo, że reklama została przydzielona do automatycznego sprawdzenia przez mechanizm weryfikacyjny. Jeśli reklama ma poruszany temat kontrowersyjny i zabroniony wtedy reklama opatrzona jest komentarzem „W trakcie sprawdzania” i zostaje wysłana do ręcznego sprawdzenia. Można wtedy dokonać edycji i zmienić niedogodne rzeczy. Jeżeli uważamy, że nasza reklama została niesłusznie odrzucona ze względu na treść zawsze możemy zgłosić prośbę o wyjątek (zarówno z poziomu konta online, jak również za pomocą Edytora Google Ads). Po zgłoszeniu prośby o wyjątek, dana reklama zostanie przedstawiona do powtórnego ręcznego rozpatrzenia. Reklamy, które są również sprawdzane ręcznie są reklamami graficznymi, ich weryfikacja trwa jednak już kilka dni.
Czym jednak jest Google Ads?
To największa na świecie platforma, której produktem jest reklama internetowa typu Pay Per Click (płacenie nie za wyświetlenie, ale za kliknięcie), jest reklamom celowaną i wyświetlaną tylko zainteresowanym użytkownikom. Jest dostępna na rynku już od 18 lat, generuje dla niektórych właścicieli zyski na poziomie 20 miliardów dolarów kwartalnie. Identyfikowane są słowa kluczowe. Reklamy wyświetlane są w różnych miejscach – najbardziej tradycyjne znajdują się w wyszukiwarce. Są to tzw. linki sponsorowane, które widzimy na szczycie listy wyników, jednak za pomocą Google Ads reklamować możemy się także na innych stronach internetowych poprzez banery, w tym banery śledzące ruch użytkownika, a także w aplikacjach.
Kolejnym pozytywnym aspektem jest fakt, że sami decydujemy o tym, ile zapłacimy za naszą reklamę. Odpowiedź jest natychmiastowa, wystarczy chwila na przelanie środków, ustawienie kampanii i już można działać. Korzystając z tego typu reklamy promujemy swoje produkty wtedy, kiedy mamy taką potrzebę. Doskonale sprawdza się w przypadku wszelkich produktów sezonowych, czy akcji wyprzedażowych, a także w każdym momencie, kiedy potrzebujemy rozpędzić nasz biznes. Dowiedz się więcej – Czym się reklamy Google Ads i jak działają?
Korzystając z narzędzi analitycznych Google, możemy prześledzić zachowanie każdego użytkownika, który został zachęcony dzięki chwytliwej reklamie do odwiedzenia naszej witryny. Jest to cenna wiedza także w przypadku, gdy klient nie skorzystał z naszej usługi, ponieważ wiemy dokładnie, w którym momencie opuścił .Co jednak ważne, w przypadku reklamy w Google Ads, ROI, czyli zwrot z inwestycji, możemy obliczyć bardzo dokładnie.
Google Ads kieruje się 3 wyborami:
– kierowaniem behawioralnym: zainteresowania, wzorce zachowań, wyszukiwane frazy, odwiedzane strony, kategorie podobieństw, remarketing
– kierowaniem kontekstowym: tematy stron, słowa kluczowe
– kierowaniem automatycznym: wykorzystujące machine learning Google
System reklamowy Google’a Ads to potężny i niezwykle skuteczny kanał promocji, jednakże planując działania reklamowe w Google Ads musimy pamiętać, że nie wszystkie produkty i usługi możemy reklamować w Google Ads. Oczywiście istnieją inne strony, które nie podlegają ograniczeniom w systemie reklamowym Google’a, i można uniknąć blokady reklamy przynoszą one jednak gorsze wyniki. Z artykułu widać jak wiele tematów jest blokowanych.
Powyższe reguły odnoszą się do treści reklamowych, które są całkowicie zakazane i każda próba promocji skończy się zablokowaniem reklamy a nawet zawieszeniem całego konta. Oprócz treści zakazanych, reklamodawcy przede wszystkim powinni zapoznać się również z zasadami dotyczącymi niedozwolonych praktyk, produktami i usługami podlegającymi ograniczeniom, jak również wymaganiami redakcyjnymi i technicznymi odnośnie reklam, witryn i aplikacji.