Raporty e-commerce w Google Analytics – jak analizować dane?
Zalety analizowania danych w Google Analytics
Czasem nawet najlepiej skonfigurowana kampania reklamowa nie przynosi efektów, wtedy przyczyn należy szukać w szczegółach, a w tym najlepszy jest Google Analytics. Narzędzie to pozwala na dokładną analizę działań użytkowników na naszej witrynie oraz sprawdzenie jak na nią trafili.
Google Analytics świetnie sprawdza się również w mierzeniu konwersji, co pozwala dokładnie sprawdzić ruchy potencjalnych klientów naszych usług w witrynie internetowej. W panelu Google Analytics możemy ustawiać cele i mierzyć ich realizację.
Raport Konwersje
Raport dotyczący konwersji pozwala na sprawdzenie zachowań użytkowników w witrynie, a także ścieżki dokonania tejże konwersji. Analytics oferuje możliwość przygotowania zarówno raportów dotyczących ścieżek konwersji jak i przepływu celów. Pozwoli to na weryfikację, w jaki sposób najwięcej użytkowników trafia na interakcję z naszą stroną.
Ścieżki konwersji generujemy sami poprzez jej projekt w panelu administracyjnym. Dodajemy je za pomocą docelowego URL – a, mechanizmy Analyticsa pozwolą na zbadanie zachowania użytkownika po drodze dotarcia do naszego docelowego URL -a. W przypadku sklepów internetowych szczególną wartość ma tzw. thank you page, który wyświetla się po dokonaniu zakupu.
Google Analytics jest świetnym narzędziem do sprawdzenia, czy nasza strona jest dobrze zaprojektowana. Obserwując ścieżki zachowań klientów, widzimy w jaki sposób dochodzą oni do realizacji celów i co można poprawić by ułatwić im ten proces.
Google Analytics oferuje nam również bardziej zaawansowane raporty. Raporty e-commerce, które dedykowane są dla sklepów internetowych.
Wdrożenie raportów e-commerce
Nie każdy jednak od razu decyduje się na wdrożenie opisywanego narzędzia ze względu na działania wymagające wiedzy programistycznej i otagowania “etapów” decyzji nabywczych naszych klientów. Jest to zatem ingerencja w kod źródłowy strony i powinien zająć się tym webmaster, który tworzył naszą stronę.
W przypadku WordPressa możemy jednak skorzystać z gotowych wtyczek, które takie tagowanie przeprowadzają automatycznie. Dzięki temu możemy w szybki sposób zacząć korzystać z danych, jakie przynoszą nam raporty e-commerce.
Czego możesz dowiedzieć się z raportów ecommerce?
Raporty E-commerce pozwalają na podsumowanie wskaźników przychodów, współczynnika konwersji oraz transakcji. Jest to szczególnie przydatne w prowadzeniu sprzedaży internetowej, ponieważ pozwala analizować nasze działania miesiąc po miesiącu, a przy tym mierzyć skuteczność dodatkowych kanałów promocji. Analytics ma możliwość wskazywania wszystkich danych na osi czasu, co pozwala na kontrolę działań w danych okresach czasowych.
Raport skuteczności e-commerce
Google Analytics pozwala nam także analizować skuteczność na poziomie sprzedaży, pojedynczego produktu, a także grup produktów.
Raport skuteczności sprzedaży przedstawia nam te same dane co panel sklepu, przez co często jest niedoceniany przez właścicieli sklepów internetowych. Jednak dzięki zastosowaniu dodatkowych wymiarów możemy analizować między innymi zależności między wielkością przychodu a medium i źródłem, przez który został wygenerowany.
Skuteczność produktu pozwala natomiast na ocenę efektywności w ramach sprzedaży danego produktu lub grup produktów.
W raporcie mamy także dwa wskaźniki, które pokazują skuteczność:
1. Współczynnik koszyka do szczegółów – jest to stosunek liczby dodania produktu do koszyka do liczby wyświetleń jego szczegółów,
2. Współczynnik kupna do szczegółów – jest to stosunek liczby unikalnych zakupów do liczby wyświetleń jego szczegółów.
Analiza ścieżek konwersji w Google Analytics
Warto również przyjrzeć się również raportom “Upływ czasu” oraz “Długość odwiedzin”, które pozwolą nam przeanalizować, ile czasu użytkownik potrzebuje na dokonanie zakupu, a także ile razy odwiedził naszą witrynę przed dokonaniem zakupu.
Google Analytics umożliwia nam mierzenie zachowań nabywczych jednego użytkownika na przestrzeni maksymalnie 90 dni.
Podsumowując Google Analytics, stwarza nam możliwości na bardzo szerokie analizowanie efektywności naszej witryny. Opisany powyżej raport E-commerce jest dedykowany dla sklepów internetowych. Jest to jednak niewielka część tego, jak bardzo profesjonalne raporty możemy generować zarówno jako właściciel sklepu online czy witryny usługowej.
Warto zatem poświęcić czas na taką analizę poszczególnych wymiarów i optymalizować naszą witrynę przede wszystkim pod kątem konwersji i realizacji celów.