Rodzaje kampanii

Google Ads a Facebook Ads – czym się różnią?

Google Ads i Facebook Ads to najpopularniejsze branże reklamowe w internecie oparte na promocji w wyszukiwarce Google i portalu społecznościowym Facebook

Stale rozwijają się i udoskonalają. Systemy reklamowe obu firm dają obecnie największe możliwości, jeśli chodzi o skuteczną reklamę i precyzyjne dotarcie do grupy docelowej. Pomimo wielu podobieństw mają zdecydowanie więcej istotnych różnic – mają inne cele, grupy odbiorców, zasięg i wymagają innej strategii.

Z badań wynika że aż 80% użytkowników internetu posiada konto na Facebooku, a najpopularniejszą wyszukiwarką jest Google, z której korzysta 97% internautów. Przez ustawioną przeglądarkę Google codziennie nieświadomie wyświetlane są dla nas reklamy. Jednak to na Facebooku każdy spędza więcej czasu, jest to bowiem platforma rozrywki i komunikacji. Obie firmy stale więc ze sobą konkurują.

Facebook Ads a Google Ads – różnice:

– Targetowanie
– Strategia PUSH/PULL
– Reklama w powiązanych usługach
– Główne zadania
– Intencja zakupowa
– Koszty i efektywność
– Modele rozliczeń i cena reklam

Targetowanie

W jednym i drugim systemie reklamowym mamy możliwość targetowania geograficznego oraz wybrania określonej płci odbiorców. Facebook ma jednak jeszcze funkcję wyboru konkretnego zakresu lat/wieku grupy docelowej, podczas gdy w Google przedziały wiekowe są już zdefiniowane. Google Ads “serwuje” reklamy na podstawie wyraźnej intencji i potrzeby użytkownika, natomiast Facebook wybiera grupy docelowe na podstawie zainteresowań.

Strategia PUSH/PULL

Czyli koncentracja na produkcie lub usłudze i kierowaniu reklamy tego produktu bądź usługi do wybranych użytkowników. Komunikat reklamowy zostaje wysłany do odbiorcy, reklamodawca w ten sposób próbuje przebić się ze swoim produktem. Idealnym przykładem mogą być reklamy w telewizji, radiu czy na billboardach.

Strategia PUSH

Strategia PUSH, czyli polowanie na klienta  to sytuacja w której np.przeglądamy tablice na Facebooku, gdzie widzimy mnóstwo reklam i komunikatów, zamiast informacji od znajomych. W tym momencie mamy wyświetlane niepożądane reklamy.

Strategia PULL

Strategia PULL jest zupełnie inna, Google dostarcza klientom to czego chcą w danej chwili. Reklama PULL związana jest z potrzebami i dzięki temu bardziej skuteczna. Wychodzi ona bezpośrednio od potrzeby konsumenta i na nim kierowana jest cała uwaga. To klient pierwszy dociera do reklamodawcy, informując go o swoich problemach i potrzebach.

Reklama w powiązanych usługach

Obydwie platformy reklamowe mają dużo portali i usług, w których mogą promować swoją firmę. Jednak zdecydowaną przewagę ma Google, które umożliwia reklamowanie w Gmailu, YouTube, Mapach Google. Facebook na razie reklamuje się tylko na Instagramie i Messengerze.

Główne zadania

Facebook Ads bardziej stawia na budowanie i świadomość markI, a Google Ads na sprzedaż produktów i usług. Należy jednak pamiętać, że jedna i druga platforma cały czas są rozszerzane o nowe funkcje i jeszcze większe możliwości. Możemy oczywiście sprzedawać produkty przez obie platformy, ale niektóre branże będą miały lepszą sprzedaż z reklam na Facebooku, a inne z Google – wszystko zależy od grupy odbiorców.

Intencja zakupowa

Coraz więcej osób potrzebuje większej ilości czasu na podjęcie decyzji dotyczącej zakupu. Google Ads pojawia się zawsze w idealnym miejscu i czasie, zyskuje przewagę w tej konkurencji, ponieważ na podstawie tego czego szuka klient wiadomo jaka jest jego intencja zakupowa. Na Facebooku intencja zakupu nie jest jednoznaczna – jest on traktowany jako platforma wirtualnego życia towarzyskiego, a nie sprzedażowego.

Koszty i efektywność

Stawka za kliknięcie w reklamę Google Ads jest zdjecydowanie wyższa, niż reklama na Facebooku. W Google Ads reklamy konkurują o najwyższą pozycje w rankingu, na Facebooku przestrzeń jest nieogranczona. Najczęściej to reklamy Google Ads przynoszą większą liczbę konwersji niż z Facebook Ads. Google oferuje także kupony Google Ads, które są dodatkym argumentem przemawiającym za skorzystaniem z ich usługi.

Modele rozliczeń

Zarówno w Facebook Ads, jak i Google Ads możemy płacić za kliknięcie (CPC) i za 1000 wyświetleń (CPM). Google jednak pozwala też na CPV, ROI i konwersje. Przeważnie jednak to promowanie w Google jest droższe.

Jak widać mimo, że Google Ads i Facebook Ads mają dużo podobieństw, obie firmy stale ze sobą konkurują i mają coraz więcej różnic. Google jest wyszukiwarką internetową, a Facebook to portal społecznościowy. W związku z tym reklamy muszą być odpowiednio zaprojektowane.

W Google ludzie szukają odpowiedzi, rozwiązań, produktów i usług. Na Facebook’u ludzie dostają informacje o swoich znajomych i grupach, a ponadto wchodzą tam w celach rozrywkowych i towarzyskich. Reklamy Facebooka i reklamy Google różnią się pod względem odbiorców, zasięgu i skutków. Oba miejsca wymagają innej strategii i podejścia, ale oba mogą przynieść wiele korzyści.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *